01 mei 2020

Veilig werken in coronatijd

De coronacrisis treft de samenleving hard, maar de techniek gaat door. Dat roept echter wel de nodige vragen op bij werkgevers en werknemers. Patricia Kleppe is als arbeidshygiëniste betrokken bij de Helpdesk Corona Bouw & Techniek, waar ze vakmensen en bedrijven helpt met al hun vragen over veilig en gezond werken in coronatijd. Hoe beleeft Patricia de crisis? Hoe kun je de branche écht helpen? Een open gesprek over snel schakelen, samenwerking en maatschappelijke waarde.

Patricia Kleppe is arbeidshygiëniste bij Arbode Consultancy, een adviesbureau op gebied van preventie en veilig werken. Ze was vanaf het begin van de coronacrisis betrokken bij de Corona Helpdesk Veilig Werken van ArboTechniek, die onlangs is opgegaan in de Helpdesk Corona Bouw & Techniek. Patricia kijkt nog wel eens terug naar de dagelijkse gang van zaken van vóór de crisis: “Normaal gesproken zijn onze werkzaamheden redelijk overzichtelijk. De eerstelijnsadviseurs onderhouden het contact met bedrijven, terwijl ik als tweedelijnsadviseur meer op de achtergrond optreed. Als er bijvoorbeeld specialistische vragen binnenkomen over gevaarlijke stoffen, hard geluid of chroom-6, dan ga ik daar mee aan de slag.” Maar dat is inmiddels volkomen veranderd.

De wereld op zijn kop
De coronacrisis heeft de wereld op zijn kop gezet. Patricia legt uit: “Alles ziet er nu anders uit. Nadat alle maatregelen werden afgekondigd door de regering, zijn we met ArboTechniek meteen in actie gekomen door een helpdesk op te zetten. Via een speciaal e-mailadres en een FAQ wilden we de achterban ondersteunen. “Aanvankelijk deden we dit voornamelijk met arbeidshygiënisten maar later ook met onze veiligheidsdeskundigen, omdat er veel verschillende vragen binnenkwamen.” Na enkele weken bleek dat veel vragen die bij ArboTechniek binnenkwamen niet alleen leefden in de techniek, maar ook in de bouw. Dat vroeg om opschaling.

Breed met de bouw
En dat gebeurde! Patricia: “Corona treft ons allemaal. Ook de bouw, met wie we in de keten volop samenwerken. Dus de samenwerking werd ingezet met Volandis, het platform van de bouw gericht op veilig en gezond werken. Deze samenwerking sluit ook aan bij het protocol ‘Samen veilig doorwerken’ dat de overheid samen met Techniek Nederland en Bouwend Nederland heeft opgesteld. We onderhouden nu een gezamenlijke helpdesk waarin we de krachten en kennis bundelen. Dat werkt fantastisch! De samenwerking verloopt heel goed en er haken steeds meer branches aan. Het voelt heel fijn om samen vakmensen en bedrijven op deze manier te kunnen helpen.”

Telefoontjes
Hoe ziet een gemiddelde dag van Patricia er in coronatijd uit? “Mijn werkdagen beginnen om 8.00 uur met een gezamenlijk digitaal overleg van ArboTechniek en Volandis. Daarna wachten we op telefoontjes van bedrijven en vakmensen, en ondertussen werken we de FAQ bij. Ik maak ook een verslag van wat er allemaal binnenkomt en bel mensen vaak terug. Meestal hebben de specifiekere vragen uit de branche namelijk wat meer voeten in aarde. Om 17.00 uur komen we weer even digitaal samen om zaken te verfijnen.”

Veelgestelde vragen
Welke vragen komen het vaakst binnen? Patricia: “In het begin gingen de meeste vragen over hoe je ondanks corona bij particulieren thuis kunt werken. De werkzaamheden gaan namelijk gewoon door, denk bijvoorbeeld aan verstoppingen, gaslekkages of het vrijkomen van koolmonoxide. Bedrijven wilden graag weten welke maatregelen ze konden treffen. Nu komen er vooral veel vragen binnen over het samen reizen. Hoe kom je veilig van A naar B, het liefst met behoud van de anderhalve meter afstand? Mijn collega’s en ik proberen hier een passend antwoord op te vinden en tot nu toe lukt dat goed!” De crisis heeft een mooi bijeffect. “We komen in contact met ontzettend veel nieuwe mensen die nog niet eerder van ArboTechniek gehoord hadden. Ik kan me voorstellen dat dat op de wat langere termijn een positief effect heeft op het bewustzijn over veilig en gezond werken in het algemeen.”

Anderhalvemetersamenleving
Patricia verwacht dat de vragen ook in de komende tijd blijven komen. “Iedereen moet omschakelen naar de ‘anderhalvemetersamenleving’, dat is voor onze branche niet anders. Maar het werk gaat wel gewoon door. Voor zover ik het kan beoordelen, is de vraag op de markt ondanks de coronacrisis nog steeds groot.” En dat blijkt ook uit de reacties! “Mensen zijn blij met ons werk. Er wordt dankbaar gereageerd als we een bruikbaar advies geven. Je merkt dat het voor veel bedrijven een grote omschakeling was toen de crisis begon. Maar uiteindelijk toont iedereen wel begrip en de kracht om zich aan te passen.” Het werk voor de helpdesk geeft dan ook veel voldoening. “In het begin ben ik net als ieder ander natuurlijk erg geschrokken van deze crisis. Maar ik ben echt heel blij dat ik in een bedrijfstak werk waar ik écht een verschil kan maken. De maatschappelijke waarde van het helpen van vakmensen en bedrijven om ondanks corona tóch veilig en gezond te kunnen werken is enorm. En dat geeft mij veel energie!”

Schrijf je in en ontvang de nieuwsbrief