Gevaarlijke stoffenregister

Als er binnen je bedrijf gewerkt wordt met gevaarlijke stoffen, is het verplicht om een gevaarlijke stoffenregister te hebben. In dit register moeten de gegevens van gevaarlijke stoffen vastgelegd worden. Wanneer er een noodsituatie is, biedt het register essentiële informatie voor hulpdiensten, zodat zij snel te werk kunnen gaan.

Wat is een gevaarlijke stoffenregister?

Het gevaarlijke stoffenregister is een document waarin alle gevaarlijke stoffen staan die gebruikt, opgeslagen of geproduceerd worden binnen een bedrijf. In het document staat informatie over de eigenschappen van de gevaarlijke stoffen, risico’s van de stoffen, opslagvereisten en veiligheidsmaatregelen die genomen moeten worden om veilig te kunnen werken met de gevaarlijke stoffen.

Doel van een gevaarlijke stoffenregister

Het doel van een gevaarlijke stoffenregister is voornamelijk het identificeren van gevaren. Het gevaarlijke stoffenregister geeft een inzicht in de gevaren die samenhangen met het gebruik van bepaalde gevaarlijke stoffen, zoals brandgevaar, giftigheid of explosiegevaar. Daarnaast geeft het gevaarlijke stoffenregister informatie over veiligheidsmaatregelen bij lekkages of blootstelling aan gevaarlijke stoffen. Tot slot biedt een gevaarlijke stoffenregister cruciale informatie in noodsituaties. Hierdoor weten hulpdiensten snel welke gevaarlijke stoffen aanwezig zijn.

Meer weten over een gevaarlijke stoffenregister?

Neem contact op met ArboTechniek!

Gevaarlijke stoffenregister: de inhoud

De volgende informatie staat in het gevaarlijke stoffenregister:

  • Naam van de stof met chemische formule en CAS-nummer
  • Gevarensymbolen en risico-indicaties met veiligheidsinstructies en preventieve maatregelen
  • Informatie over opslag- en hanteringsvoorschriften
  • Informatie over de hoeveelheid en locatie van de stof binnen het bedrijf
  • Veiligheidsinformatieblad (VIB of SDS) voor elke stof

Stap voor stap een gevaarlijke stoffenregister invullen

Een gevaarlijke stoffenregister opstellen? Hieronder leggen we stap voor stap aan je uit hoe je dit het beste kunt doen.

Stap 1: Inventarisatie van gevaarlijke stoffen

Ten eerste is het belangrijk dat alle gevaarlijke stoffen die voorkomen in de organisatie in kaart worden gebracht. Hierbij gaat het om alle stoffen die in het bedrijf gebruikt worden, die het bedrijf op voorraad heeft of die het bedrijf maakt.

Stap 2: Inventariseren van actuele veiligheidsinformatiebladen

Vervolgens is het belangrijk dat er van elke gevaarlijke stof die in stap 1 is geïdentificeerd een actueel veiligheidsinformatieblad (VIB) is. Deze kan opgevraagd worden bij de leverancier. Zorg ervoor dat de veiligheidsinformatie specifiek genummerd wordt en dat je deze verzamelt in één map. Hierdoor behoud je het overzicht.

Stap 3: Inventariseren of het bedrijf gebruik maakt van verboden stoffen

Het is belangrijk dat er geïnventariseerd wordt of het bedrijf gebruik maakt van stoffen die verboden zijn. REACH bepaalt welke stoffen verboden zijn, sommige bedrijven hebben echter vrijstelling en mogen deze stoffen wel gebruiken. Controleer dit dus goed.

Stap 4: Registeren van aanvullende gegevens

Heb je de gevaarlijke stoffen en veiligheidsinformatiebladen geïnventariseerd? Dan moeten een aantal gegevens uit het veiligheidsinformatieblad ingevuld worden in het document ‘gevaarlijke stoffenregister’. Informatie die in het document moet komen: Productnaam, Leverancier, MSDS ja/nee, Samenstelling in componenten, % in product, CAS-nummer, Dampspanning bij vloeistof, CMR stof, H/P of R/S zinnen, GHS-symbolen, Grenswaarde, Publiek/privaat gebruik en Tijd gewogen gemiddelde

Stap 5: Registreren specifieke gegevens

Wanneer bovenstaande informatie is verwerkt in het gevaarlijke stoffenregister, moet het aangevuld worden met specifieke gegevens. Deze gegevens zijn belangrijk voor hulpdiensten. De specifieke gegevens bevatten:

  • Aanwezige hoeveelheid van de stof
  • Locatie waar de stof is opgeslagen
  • Opslagmethode: op welke wijze worden de producten opgeslagen

Stap 6: Beoordelen van blootstelling aan gevaarlijke stoffen

Hierna moet de blootstelling aan gevaarlijke stoffen beoordeeld worden. Deze klus kost tijd. Begin daarom bij de stof waaraan werknemers het meest worden blootgesteld of die het gevaarlijkst zijn. Informatie die nodig is:

  • Toepassing: waar wordt de gevaarlijke stof voor gebruik
  • Afdeling en voor welke werkzaamheden wordt de stof gebruikt
  • Duur en frequentie van de taak
  • Is er blootstelling aan de huid tijdens het gebruik en eventuele schadelijke dampen
  • Beheersmaatregelen

Stap 7: Toepassen arbeidshygiënischestrategie

Tot slot moet je als werkgever zorgen voor veilige en gezonde arbeidsomstandigheden van werknemers. Hiervoor moeten maatregelen genomen worden. De methode van aanpak die hiervoor gebruikt moet worden is de arbeidshygiënische strategie. Ten eerste kijk je naar bronmaatregelen die je kunt treffen, daarna naar collectieve maatregelen die je kunt nemen, vervolgens naar individuele maatregelen en tot slot naar persoonlijke beschermingsmiddelen.

ArboTechniek en gevaarlijke stoffenregister

Ben je bezig met het opstellen van een gevaarlijke stoffenregister, maar kom je er niet uit? Bij ArboTechniek staan we voor je klaar. Wij beantwoorden graag al je vragen over het gevaarlijke stoffenregister of helpen met het opstellen hiervan. Samen gaan we voor een zo veilig mogelijke werkomgeving!

Nog vragen over gevaarlijke stoffenregister?

ArboTechniek staat voor je klaar!

Veelgestelde vragen

Waarom is een gevaarlijke stoffenregister belangrijk?
Wie is verantwoordelijk voor het bijhouden van het gevaarlijke stoffenregister?
Hoe helpt een gevaarlijke stoffenregister bij noodsituaties?

Schrijf je in en ontvang de nieuwsbrief